Search

Film Siksa Neraka Dilarang Tayang di Malaysia dan Brunei Darussalam, Dinilai Tak Elok Gambarkan Suasana Neraka? - Liputan6.com

Alhasil, kabar ini membuat bingung sejumlah masyarakat pecinta film di Malaysia dan Brunei. Namun, beberapa di antara netizen Malaysia, turut menjelaskan kemungkinan penyebab dilarangnya film Siksa Neraka tayang di negara mereka.

Kemungkinan, hal itu berkenaan dengan hukum agama Islam terkait penggambaran neraka dalam bentuk visual. Komentar dari beberapa warganet yang menjelaskan hal itu mendapatkan banyak tanda suka dari netizen lain.

"Org ckap la kan..dalam Al-Quran kita tak elok bagi gambaran neraka,syurga atau malaikat dan sebagainya..," tulis seorang warganet.

"Tak layak surga dan neraka divisualkan, sebab syurga dan neraka tak sampai akal manusia mengilustrasikan," kata yang lain.

"Banned sebab ada larangan melakonkan adegan syurga/neraka mengikut pandangan agamawan... Syurga/neraka tu jatuh dalam kategori benda ghaib; dan manusia takde siapa pun tahu keadaan sebenar dalam syurga/neraka," kata seorang warganet lagi.

"Makanya menurut agamawan, tak layak manusia ni nak buat adegan syurga/neraka bimbang akan memberi salah faham kepada orang awam. Begitulah alasannya," sambungnya.

Adblock test (Why?)

baca dong https://news.google.com/rss/articles/CBMimwFodHRwczovL3d3dy5saXB1dGFuNi5jb20vc2hvd2Jpei9yZWFkLzU1MDExNDYvZmlsbS1zaWtzYS1uZXJha2EtZGlsYXJhbmctdGF5YW5nLWRpLW1hbGF5c2lhLWRhbi1icnVuZWktZGFydXNzYWxhbS1kaW5pbGFpLXRhay1lbG9rLWdhbWJhcmthbi1zdWFzYW5hLW5lcmFrYdIBkgFodHRwczovL3d3dy5saXB1dGFuNi5jb20vYW1wLzU1MDExNDYvZmlsbS1zaWtzYS1uZXJha2EtZGlsYXJhbmctdGF5YW5nLWRpLW1hbGF5c2lhLWRhbi1icnVuZWktZGFydXNzYWxhbS1kaW5pbGFpLXRhay1lbG9rLWdhbWJhcmthbi1zdWFzYW5hLW5lcmFrYQ?oc=5

Bagikan Berita Ini

0 Response to "Film Siksa Neraka Dilarang Tayang di Malaysia dan Brunei Darussalam, Dinilai Tak Elok Gambarkan Suasana Neraka? - Liputan6.com"

Posting Komentar

Diberdayakan oleh Blogger.